ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili hangi bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi
yaş düzeyindeki çocuklara ve gençlere kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun tüm
gelişimlerini destekleyen (fiziksel, psiko-motor,zihinsel,dil, sosyal ve duygusal), plan
yapan,uygulayan, insan ilişkileri ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve hastalıkları
konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların gelişimlerine ve uyumlarına
yardımcı olan; drama, basit beden eğitimi hareketleri, müzik çalışmaları, sanat ve ana dili
etkinlikleri yapan, çocukları tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.
Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Anadolu kız meslek ve kız
meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmî ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana
sınıfı, gibi Erken Çocukluk Eğitim Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezlerinde ve çocuk
kulüplerinde çalışabilirler.
Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu
dönemdir. Kadının çalışma hayatına atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha
da anlaşılması nedeniyle alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan
talebi artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman ihtiyacı da gün
geçtikçe önem kazanmaktadır.
ALANIN ALTINDA YER ALAN MESLEKLER
1) Erken Çocuklukta Öğretmen Yardımcılığı
2) Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcılığı
Bu alan altında ayrıca bakıcı annelik ve yardımcı elamanlık meslekleri de
bulunmaktadır.
ERKEN ÇOCUKLUKTA ÖĞRETMEN YARDIMCISI
Tanımı
Erken çocukluk öğretmen yardımcısının sahip olduğu, çocuğun gelişim ilkelerine uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.
ÖZEL EĞİTİMDE ÖĞRETMEN YARDIMCISI
Tanımı
Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı
olma yeterliklerine sahip nitelikli kişidir.
Erken Çocuklukta ve Özel Eğitimde Öğretmen Yardımcısının Görevleri
* Plan yapmak, uygulamak .
* Mesleğiyle ilgili programlama yapma.
* Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak.
* Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak.
* Öz bakım becerilerini geliştirmek.
* İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek.
* Sosyal gelişimi desteklemek .
* Bilişsel gelişimi desteklemek.
* Psiko-motor gelişimi desteklemek.
* Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak.
* Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.
* Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak.
* Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak.
* Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek.
* Organizasyon yapmak.
* Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek.
* Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak.
* Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek.
* Çocukların duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak
Okul öncesi eğitim kurumların da öğretmen yardımcısı olmak isteyenlerin; alan bilgisine sahip görme, işitme problemi olmayan Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, fiziksel ve ruhsal yönden sağlıklı olan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı, araştırıcı, gelişime açık, iletişimbecerisine sahip, ekip çalışmasına uygun, hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik, problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasına yardımcı olması gerekir.
Okul öncesi eğitim kurumlarında öğretmen yardımcısı çalışmalarını hem kapalı hem de açık alanda yapar. Öğretmen yardımcısı görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm hâlinde olur. Çocukları seven, sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu olurlar.
Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma alanı genişleyen bir meslektir. Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.
Ayrıca, Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, Çocuk Gelişimi ve eğitimi alanından mezun olanlar, istedikleri takdirde, Çocuk Gelişimi ön lisans programına sınavsız geçiş için başvurabilirler.
Gereken koşullara sahip oldukları takdirde yerleştirilebilirler. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümünden mezun olanların, özel okullar ve devlet okullarında okul öncesi eğitim kurumlarında, çocuk kulüplerinde, Anadolu kız meslek ve kız meslek liselerinde çalışma olanağı vardır. Bu bölümden mezun olanlar hastanelerin çocuk oyun odalarında, oyuncak sanayisinde, ana çocuk sağlığı merkezlerinde fiziki ve ruhsal gelişimin izlenmesinde danışman, televizyon ve radyo çocuk program yapımcısı, çocuk kitapları hazırlamada danışman olarak çalışabilirler. İsteyen öğrenciler üniversitelerde lisans üstü eğitim alabilirler.
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olan öğrenciler, seçtikler dalda kazandıkları yeterlikler doğrultusunda eğitim sektöründe; 1. Erken çocukluk eğitim kurumlarında, 2. Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışabilirler. ÜNİVERSİTE YATAY VE DİKEY GEÇİŞLER Program; geniş tabanlı ve modüler yapıda düzenlendiğinden, Mesleki ve Teknik Eğitim Yönetmeliği çerçevesinde yatay ve dikey geçişlere olanak sağlanır. 1. Alan/dalda sertifika, belge ve diplomaya götüren tüm programlar ve dallar arasında geçiş yapılabilir. 2. Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Çocuk Gelişimi ve Eğitim alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir.